torsdag den 5. februar 2015

Creme fraiche og tykmælk

Her står ingredienserne klar til at lave creme fraiche. En halv liter fløde, lidt kærnemælk og så en gryde til at varme fløden op i. Efter opskriften skulle fløden varmes op til 21 grader, men da jeg ikke havde noget termometer, så måtte jeg tage opvarmningen på "gefühl". Jeg varmede derfor fløden op til den var "fingervarm".

Jeg tilsatte en god spiseskefuld kærnemælk, rørte rundt og sætte låg på skålen.

Herefter gik jeg i gang med, at lave tykmælk:

Til fremstilling af tykmælk brugte jeg en halv liter sødmælk og lidt kærnemælk. Sødmælken varmede jeg op til den var "fingervarm".

Den "fingervarme" sødmælk hældte jeg i en skål og tilsatte en god spiseskefuld kærnemælk, hvorefter jeg satte låg på skålen.

Her ses de to skålen med låg. Øverst skålen med creme fraiche og nederst skålen med tykmælk.
De to skåle får nu lov at stå på køkkenbordet et døgns tid.

1 kommentar:

  1. Super at du er kommet i gang med jord-til-bord opgaven - jeg linker til dit indlæg fra undervisningsbloggen :-)

    SvarSlet